Bestil et kørekort

Skal du have fornyet dit kørekort, eller har du mistet dit gamle kørekort, skal du bestille en tid og møde personligt op i Borgerservice eller Pas- og Kørekortekspeditionen.

Du kan få udstedt kørekort i alle landets kommuner – og altså ikke kun i den kommune, hvor du er bosat.

I Vesthimmerland kan du få udstedt et kørekort i Borgerservice i Aars eller i Pas- og Kørekortekspeditionen i Løgstør - husk, at du skal bestille tid inden. 

Godt at vide

Det skal du medbringe, hvis du skal have fornyet dit kørekort:

  • Pasfoto (det er muligt at få taget pasfoto i Borgerservice, Aars)
  • Dit nuværende kørekort

Det skal du medbringe, hvis du har mistet mistet, beskadiget eller slidt dit kørekort:

  • Pasfoto (det er muligt at få taget pasfoto i Borgerservice, Aars)
  • Gyldigt pas 

Har du ikke et gyldigt pas, skal du så vidt muligt medbringe anden form for billedlegitimation og sundhedskort, samt en af følgende:

  • original dåbsattest
  • original navneattest
  • original personattest

Det skal du medbringe, hvis du skal have udstedt et Internationalt kørekort:

  • Pasfoto (det er muligt at få taget pasfoto i Borgerservice, Aars)
  • Dit gyldige danske kørekort

Det skal du medbringe, hvis du skal have ombyttet dit udenlandsk kørekort:

  • Dit kørekort.
  • Pasfoto (det er muligt at få taget pasfoto i Borgerservice, Aars)
  • Gyldig opholdstilladelse eller opholdsbevis, hvis du ikke er dansk eller nordisk statsborger.
  • Lægeattest, som er udstedt af din egen læge, hvis dit kørekort ikke er udstedt på Færøerne, i Grønland eller i et EU- eller EØS-land.
  • Dokumentation for ophold - i mindst 6 måneder - i det land hvor kørekortet er udstedt.
  • Gyldigt pas.

Har du ikke et gyldigt pas, skal du medbringe din originale dåbsattest-, navne- eller fødselsattest samt billedlegitimation.

Borgerservice kan kræve en oversættelse af dit kørekort. Oversættelsen skal være udstedt af en translatør eller oversætter, som er godkendt af Rigspolitiet.

Har du ikke et pasfoto liggende, kan du tage et digitalt pasfoto i Borgerservice. Prisen for et pasfoto er 110 kr.

Du tager selv dit pasfoto

Du skal selv tage dit pasfoto i vores fotostander i Borgerservice. Ønsker du at få taget et pasfoto i Borgerservice, vil vi derfor bede dig om at møde op inden din bestilte tid, så du har mulighed for at tage fotoet inden ekspeditionen.

Du kan ikke få taget pasfoto i Borgerservice, hvis du er kørestolsbruger.

Du kan ikke få taget et billede i Pas- og Kørekortekspeditionen, Løgstør – her skal du selv medbringe et billede.

Medbringer du selv et billede til dit kørekort, skal det overholde følgende krav, hvis det skal godkendes:

  • Det skal være af god kvalitet, holdbart, egnet til scanning og uden stempler, huller eller andre skader.
  • Det skal være et vellignede portrætfoto i størrelsen 35 x 45 mm, hvor hovedet måler 30-36 mm. i højden.
  • Det skal tages lige forfra og vise dit ansigt uden hovedbeklædning og det øverste af dine skuldre.
  • Dit ansigt skal være jævnt belyst.
  • Dine øjne skal være helt synlige, og dit blik skal være rettet mod kameraet.
  • Din mund skal være lukket.
  • Du må ikke bære briller, der er tonede eller med reflekser.
  • Baggrunden skal være lys og uden skygge eller andre motiver.

Se eksempler på gode og dårlige billeder hos Politiet

 

Prisen for at få udstedt et kørekort variere alt efter hvilket kørekort, der er tale om.

Se de forskellige priser på Borger.dk

Kørekort app'en giver dig mulighed for at have dit kørekort på mobilen. Det er et frivilligt supplement til det fysiske kørekort og fungerer som et gyldigt kørekort i Danmark. I udlandet kræves et fysisk kørekort.

Med app'en kan du:

  • vise, at du har et kørekort
  • bruge kørekort-appen som gyldig legitimation

Sådan henter du app'en

Du kan hente app'en i App Store eller på Google Play.

Du skal bruge dit pas og NemID for at foretage installationen. 

App'en kræver, at du har enten:

  • en Android telefon, der kører Android 0.8 Oreo eller nyere, og som er udstyret med NFC og ikke er rooted
  • en iPhone 7 eller nyere, der kører iOS 13.2 eller nyere og som ikke er jailbroken

Har du brug for hjælp?

Så kan du kontakte support.

Telefon: 7010 1881
Mail: 1881@borger.dk

Telefontid

Mandag: 8.00 - 20.00
Tirsdag: 8.00 - 20.00
Onsdag: 8.00 - 20.00
Torsdag: 8.00 - 20.00
Fredag: 8.00 - 18.00

 

 

Hvis du har et udenlandsk kørekort og har bosat dig fast i Danmark, skal du muligvis have lavet et dansk kørekort, hvis du vil køre bil i landet.

Se hvilke regler, der gælder for dig, og hvordan du skal forholde dig.

Hvis du skal have ombyttet dit kørekort

Hvis du skal ombytte dit udenlandske kørekort i Vesthimmerland, skal du bestille en tid og møde personligt op i enten Borgerservice eller Pas- og Kørekortekspeditionen.

Når du møder op, skal du medbringe:

  • dit nuværende kørekort
  • en lægeattest, som er udstedt af din egen læge
  • et vellignende foto af dig selv
  • et gyldigt pas

Hvis du ikke har et gyldigt pas, skal du medbringe din originale dåbs-, navne- eller fødselsattest samt billedlegitimation.

Hvis din førerret er frakendt og du vil generhverve dit kørekort, skal du bestille en tid til at møde personligt op i Borgerservice eller Pas- og Kørekortekspeditionen

Hvis din førerret er frakendt for en betinget periode, skal du medbringe:

  • en udfyldt ansøgningsblanket eller du kan få blanketten udleveret, når du møder op i kommunen. 
  • dit kørekort af kreditkortmodellen eller gyldigt pas.
  • Dit brev fra politiet om indkaldelse til kontrollerende køreprøve.

Kommunen foretager den sidste kontrol af ansøgningen og du kan enten selv booke en tid til den kontrollerende køreprøve ved kommunen med det samme, eller du kan henvende dig ved en kørelærer.

Hvis din førerret er blevet ubetinget frakendt skal du medbringe

  • en udfyldt ansøgningsblanket, eller du kan få blanketten udleveret, når du møder op i kommunen 
  • et gyldigt pas. Hvis du ikke har et gyldigt pas, skal du medbringe en original dåbs-, navne- eller fødselsattest, sundhedskort eller anden egnet legitimation samt billedlegitimation. 
  • et vellignende foto, der lever op til de nyeste retningslinjer for foto til kørekort.
  • ANT-bevis

Når politiet har godkendt din ansøgning modtager du ansøgningen retur fra politiet, og du kan herefter enten få foretaget den sidste kontrol af ansøgningen og selv booke en tid til den kontrollerende køreprøve ved kommunen, eller du kan henvende dig ved en kørelærer.

Hvis du skal have nyt kørekort til eksempelvis lastbil, bus eller persontransport skal du medbringe:

  • Pasfoto (det er muligt at få taget et nyt pasfoto i Borgerservice, Aars)
  • Lægeattest

Sådan behandler Vesthimmerlands Kommune dine personoplysninger

I forbindelse med at du booker en tid hos Vesthimmerlands Kommune, behandler vi personoplysninger om dig.

Vesthimmerlands Kommune er dataansvarlig – hvordan kontakter du os?

Vesthimmerlands Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi har om dig. Her er vores kontaktoplysninger:

Vesthimmerlands kommune
Vestre Boulevard 7
9600 Aars
Telefon: 99 66 70 00
E-mail: post@vesthimmerland.dk 
CVR: 29 18 94 71 

Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren

Hvis du har spørgsmål til dine rettigheder i forbindelse med behandlingen af dine personoplysninger, kan du kontakte Kommunens Databeskyttelsesrådgiver via Digital post på Borger.dk. Indeholder din forespørgsel ikke persondata, kan du også skrive en almindelig mail til dpo@vesthimmerland.dk

Formålet med og retsgrundlag for behandlingen

Formålet med behandlingen af dine personoplysninger er at håndtere dine tidsbestillinger via kommunens bookinghåndteringssystem.

Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af:

  • Hvis vi behandler almindelige personoplysninger, behandles de i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
  • Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Hvilke personoplysninger behandler vi?

Alt afhængig af hvordan du booker din tid, vil der behandles følgende oplysninger om dig:

Via Jobnet:

  • Navn
  • Fødselsdato

Via kommunens hjemmeside

  • Navn
  • Telefonnummer
  • E-mailadresse (ifm. forhåndsdialog)
  • Adresse (ifm. forhåndsdialog)

Hvor har vi dine oplysninger fra?

Vi indsamler først og fremmest oplysningerne direkte fra dig. Vi kan dog hente eller modtage oplysninger direkte fra en tredjepart, hvis du booker en tid via Jobnet. Vi indsamler kun de oplysninger, der er relevante og nødvendige.

Hvem deler vi dine oplysninger med?

Alle vores medarbejdere har tavshedspligt og vi videregiver kun personoplysninger i det omfang, vi er berettiget eller forpligtet til. Vi videregiver eller overlader dine personoplysninger til følgende modtagere, når det er nødvendigt eller hensigtsmæssigt for dig:

  • Databehandlere (herunder leverandører, som drifter kommunens IT-systemer)

Overførsel til modtagere i tredjelande

I nogle tilfælde kan der ske overførsel til modtagere uden for EU/EØS. Det vil typisk dreje sig om brug af løsninger fra Microsoft, Amazon Web Services og/eller Google, der har hovedsæde i USA.  

Hvis vi overfører oplysninger til lande uden for EU/EØS, vil vi altid sikre, at der er et gyldigt overførselsgrundlag – det vil sige, at vi sikrer os, at der er de fornødne garantier for, at dine personoplysninger behandles forsvarligt og sikkert. Hvis du vil vide mere om den konkrete overførsel, kan du kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver.

Hvor længe gemmer vi dine oplysninger?

Vi sletter dine personlige oplysninger, når de ikke længere er nødvendige for, at vi kan udføre vores arbejde.

Med henblik på at kunne udarbejde analyser af mødebookinger, vil mødebookinger blive gemt i seks måneder. Det vil kun være administratorer, der har mulighed for at kunne tilgå disse.  

Dine rettigheder

Du har efter lovgivningen til enhver tid retten til at anmode om indsigt i, berigtigelse af, sletning af, begrænsning af, indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger samt retten til dataportabilitet. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Du har også ret til at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder samt deres kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.

Den Digitale Hotline

Telefon: 7020 0000

Ring op til Den digitale hotline og få hjælp til vores selvbetjeningsløsninger af én af vores medarbejdere i Borgerservice.

Telefontider

Mandag: 8.00 - 20.00
Tirsdag: 8.00 - 20.00
Onsdag: 8.00 - 20.00
Torsdag: 8.00 - 20.00
Fredag: 8.00 - 16.00
Lørdag: lukket
Søndag: 16.00 - 20.00