Bestil et NemID

NemID er ved at blive udfaset og erstattes af MitID

Har du som NemID-bruger behov for fremadrettet at kunne benytte digitale selvbetjeningsløsninger - så skal du overgå til MitID. Læs mere om MitID her.

Der vil frem til sommeren 2023 blive færre og færre muligheder for at bruge NemID. Den endelige nedlukning af NemID sker den 30. juni 2023.

Indtil da anbefales det dog, at du beholder dit NemID, hvis du får brug for en tjeneste, hvor man endnu ikke kan benytte MitID.

Hvis du ikke har haft NemID, er det også fortsat muligt at få NemID udstedt i Borgerservice - lidt endnu.

Du skal møde personligt op i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation.

Skal du have NemID for første gang?

Hvis du skal bestille et NemID for første gang, skal du bestille tid til at møde personligt op i Borgerservice.

Når du møder op er det vigtigt, at du medbringer gyldig legitimation. Det kan f.eks. være et gyldigt pas eller kørekort.

Har du ikke pas eller kørekort kan du på nemid.nu se en liste over øvrige gyldige ID-dokumenter. Åbn listen her.

Har du ikke et gyldigt pas eller kørekort?

Har du ikke et gyldigt pas eller kørekort kan du bestille tid til at få et NemID i Borgerservice. Du skal møde personligt op og medbringe gyldig legitimation (sundhedskort, dåbs- eller navneattest, seneste årsopgørelse fra SKAT eller lignende) Udover gyldig legitimation skal du også kunne svare på kontrolspørgsmål, og i nogle tilfælde skal du medbringe et vitterlighedsvidne.

Du kan også bestille NemID i din bank – her skal du kontakte banken for at få nærmere information.

Skal du have nyt nøglekort?

Hvis du allerede har NemID, vil der automatisk blive sendt et nyt nøglekort til dig, når du har 20 nøgler tilbage. Du har også mulighed for at bestille et nyt nøglekort på nemid.nu.

NemID har siden 2010 været dit sikre login-in til digitale selvbetjeningsløsninger. MitID er dog godt i gang med at erstatte NemID. Alle NemID-brugere, der har behov for også fremadrettet at kunne benytte digitale selvbetjeningsløsninger, skal overgå til MitID. 

NemID består af et personligt bruger-id, en adgangskode og et nøglekort med en række nøgler (engangskoder).

Med nøglekortet i hånden har du mulighed for at få adgang til hele din digitale hverdag, fx sygehusjournal, ejendomsoplysninger, status på venteliste til vuggestue osv., og du kan sikkert tilgå din netbank på sikker vist fra både computer, tablet eller smartphone med netadgang – fx derhjemme, på arbejdet eller på biblioteket. 

NemID fås også som applikation, NemID nøgleapp, til tablets og smartphone og er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.

MitID erstatter NemID

Den 31. oktober 2021 lukkede de danske banker ned for brugen af NemID. Det betyder, at du ikke længere kan bruge NemID til at komme ind i din net- eller mobilbank, og du kan heller ikke godkende kortbetalinger på nettet med NemID. 

Over en periode vil du opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID. Når NemID udfases på andre private og offentlige hjemmesider og selvbetjeninger, vil du ikke kunne bruge disse, før du har fået MitID. Har du NemID i dag, og vil du gerne fortsætte med at betjene dig selv på nettet, så skal du have MitID. Den endelige nedlukning af NemID sker den 30. juni 2023. 

Bor du i udlandet og vil have NemID, kan du vælge at få straksudstedt NemID ved personligt fremmøde i borgerservice, eller du kan registrere dig online og hente den midlertidige adgangskode på en dansk repræsentation i udlandet.

Udenrigsministeriet pålægger et gebyr på 260 kr. (2022) for udleveringen, og du skal fremvise gyldigt dansk pas, når du henter den midlertidige adgangskode.

Er du på besøg i Danmark, kan du også vælge et udleveringssted i Danmark. Afhentning og straksudstedelse i Danmark er gratis.

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke har et NemID eller MitID?

Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have et NemID eller MitID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af NemID eller MitID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan få udstedt et NemID eller MitID.

Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden et NemID eller MitID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden NemID eller MitID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har et NemID eller MitID.

Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en ydelse uden brug af NemID eller MitID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med NemID eller MitID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af NemID eller MitID.

Hvilke muligheder har jeg?

Skal du som borger foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan disse tjenester tilgås via blanketter gennem fremmøde i et borgerservicecenter. Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af NemID eller MitID. Har du, fx af din praktiserende læge, modtaget en henvisning til en speciallæge, kan du frit lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med NemID eller MitID.

Eksempelvis kan du som studerende foretage uddannelsesvalg gennem optagelse.dk med og uden brug af NemID eller MitID. Skal du søge SU, er det muligt at ansøge om dette via post til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan disse fremskaffes via kontakt til det pågældende sygehus eller gennem henvendelse til egen læge.

Du har også mulighed for at give en pårørende fuldmagt til at handle på dine vegne. Det gør du via Digital Fuldmagt-ordningen, der giver adgang til mange offentlige selvbetjeninger. Din pårørende skal bruge eget NemID eller MitID. Hvis der er tale om fuldmagt til ikke-offentlige selvbetjeninger  – fx din netbank – skal du kontakte den relevante virksomhed direkte.
Læs mere om Digital Fuldmagt: 

Den digitale postkasse

Borgere i Danmark bliver tilknyttet en digital postkasse, når de fylder 15 år. Denne postkasse tilgås som udgangspunkt ved brug af NemID eller MitID, men har du ikke et NemID eller MitID, kan du igennem borgerservice ansøge om at blive fritaget for Digital Post fra offentlige myndigheder. Dette betyder, at du i stedet for at modtage post fra offentlig myndigheder i din digitale postkasse, vil modtage post i brevform. Du skal dog leve op til ét af dem fem fritagelseskriterier. Læs mere om fritagelse fra Digital Post:

Alternativt har du mulighed for at give en anden person læseadgang til din digitale postkasse. Læs mere om læseadgang til Digital Post:

NemID nøgleapp er et gratis og digitalt supplement til nøglekortet, som du kan bruge på din smartphone eller tablet.

Med NemID nøgleapp kan du få adgang til fx din bank, til offentlige hjemmesider som borger.dk og private aktørers hjemmesider som fx visse forsikringsselskaber og fagforeninger.

Du kan bruge din NemID nøgleapp alle de steder, hvor du anvender dit nøglekort i dag.

Der er en række fordele forbundet med nøgleappen, der gør det nemmere at bruge dit NemID 

  • du har altid dit NemID ved hånden
  • du godkender login og underskrift med NemID med et ”swipe” i stedet for at indtaste en nøgle 
  • du løber aldrig tør for nøgler, som du gør på dit nøglekort
  • du kan ikke blive lokket eller presset til at udlevere dine NemID-oplysninger til svindlere, da der ikke er nogen nøgler/koder 
  • du kan se, hvor du logger på med dit NemID.

Af sikkerhedshensyn er det nødvendigt at bruge et trykt nøglekort den første gang, du skal bruge NemID nøgleappen.

Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play

Husk at beholde dit nøglekort

Du får fx brug for nøglekortet, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm. Selvom du har installeret NemID nøgleapp på din smartphone eller tablet, kan du stadig frit skifte mellem at bruge din nøgleapp eller nøglekort.

Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at du følger disse tre råd om, hvordan du passer på dit NemID:

  1. Del aldrig dit NemID-brugernavn, -adgangskode eller -nøglekort med andre
  2. Vælg et stærkt og unikt kodeord til dit NemID
  3. Hent NemID nøgleappen, så du kan bruge NemID fra din smartphone eller tablet. Nøgleappen kan hentes i App Store eller på Google Play.

Hvad skal du gøre ved mistanke om misbrug af dine oplysninger?

Hvis du har mistanke om, at nogen har fået kendskab til dine NemID-oplysninger, så sørg for at standse skaden hurtigst muligt. Det gør du på følgende måde:

  1. Spær dit NemID. Hvis du ved eller har mistanke om, at nogen misbruger dit NemID, skal du straks spærre din adgangskode. Det gør du ved at ringe til NemID-supporten på telefon 72 24 70 50 eller selv spærre det på nemid.nu
  2. Kontakt din bank for at sikre, at der ikke er sket misbrug af din konti.
  3. Anmeld det til politiet. Du bør altid melde det til politiet, hvis dine personlige oplysninger er blevet stjålet.

Hvis du har mistet dit NemID nøglekort, kan du selv bestille et nyt på nemid.nu. Herefter spærres dit gamle nøglekort automatisk.

Indhold fra borger.dk

Den Digitale Hotline

Telefon: 7020 0000

Ring op til Den digitale hotline og få hjælp til vores selvbetjeningsløsninger af én af vores medarbejdere i Borgerservice.

Telefontider

Mandag: 8.00 - 20.00
Tirsdag: 8.00 - 20.00
Onsdag: 8.00 - 20.00
Torsdag: 8.00 - 20.00
Fredag: 8.00 - 16.00
Lørdag: lukket
Søndag: 16.00 - 20.00