Digital Post - hvad er det?

Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du kan modtage i din fysiske postkasse fra kommunen, sygehuset eller SKAT.

Det kan være patientindkaldelser, synsindkaldelse, eller personlige skattesager. Breve fra det offentlige sendes til din digitale postkasse på borger.dk og e-Boks.

Digital Post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden omkring dine personlige, følsomme oplysninger er meget høj – og højere end ved almindelige e-mails.

For at kunne læse din digitale post skal du have et NemID.

Godt at vide om Digital Post

Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.

Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.

I Digital Post kan du:

• modtage post fra offentlige myndigheder
  • skrive til offentlige myndigheder.

Se en kort video om Digital Post:

Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.

Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder – det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.

Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende fire platforme:

• borger.dk
  • Digital Post-appen
  • e-Boks
  • mit.dk

Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.

Ring til supporten

Telefontid

• Mandag til fredag kl. 08.00 – 20.00
  • Weekend og helligdage kl. 10.00 – 16.00
  • Den 24. og 31. december kl. 10.00 – 14.00

Skriv til supporten

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til:

• Digital Post på borger.dk
  • Digital Post-appen
  • eller har generelle spørgsmål om Digital Post.

Få hjælp i borgerservice

I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.

Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på alle platforme.

Men den post, du kan modtage fra virksomheder på e-Boks og mit.dk, kommer kun på den platform, som den pågældende virksomhed har indgået en aftale med.

Du kan derfor opleve, at din bank har indgået en aftale med e-Boks, mens dit forsikringsselskab har indgået en aftale med mit.dk.

Det er ikke obligatorisk at modtage post fra virksomheder digitalt, men du kan vælge at give samtykke til det. Det kan du gøre enten direkte eller indirekte, fx gennem en kundeaftale med din bank eller ansættelsesaftale med din arbejdsgiver.

Du kan få besked om ny Digital Post via e-mail og/eller sms. Dette kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er logget ind i Digital Post.

Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk:

1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
  3. Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
  4. Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller SMS, når du modtager ny Digital Post.

Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.

Indhold fra borger.dk

Digital Post for dig som 15-årig

Når du fylder 15 år oprettes der automatisk en digital postkasse på borger.dk til dig.

Du får helt automatisk din egen Digital Post til beskeder fra det offentlige, når du fylder 15 år. Posten kan du læse i Digital Post på borger.dk, e-Boks, mit.dk eller i Digital Post-appen.

For at få adgang til din Digital Post skal du have et MitID. Hvis du ikke allerede har et MitID, skal du allerførst bestille det.

Læs mere om, hvordan du får MitID på borger.dk/15.

Du logger på Digital Post på borger.dk, i Digital Post-appen, på e-boks.dk eller mit.dk. Husk, at du skal bruge dit MitID til at logge på.

Hvis du ikke har et MitID, skal du bestille det. Hvis du allerede har et MitID, fx til at få adgang til din bankkonto, kan du læse mere om, hvordan du logger på Digital Post på borger.dk/15.

Beskederne i Digital Post kommer fra fx din kommune, biblioteket, tandlægen og hospitalet. Hvis du har et fritidsjob, kan du også få post om udbetaling af feriepenge.

Cirka 3 uger før din tilmelding til Digital Post, vil dine forældre modtage et informationsbrev i Digital Post om din tilmelding til Digital Post. Hvis dine forældre er fritaget fra Digital Post, vil de modtage det med almindelig brevpost.

Det er altid en god idé at spørge dine forældre til råds, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller dit MitID eller får adgang til Digital Post.

Du kan give dine forældre en læseadgang til din Digital Post

Du kan give dem læseadgang til din Digital Post. Det betyder, at når dine forældre er logget ind i deres egen Digital Post, så kan de også se de beskeder, der er sendt til dig.

Dine forældre kan få besked om ny post i din Digital Post

Dine forældre kan modtage en sms, når der er ny post til dig. De kan ikke læse beskederne. Du kan melde dig eller dem til sms-beskeder, når du er logget ind i Digital Post. Se under Menu og ’Beskeder om ny post’. Her kan du indtaste et mobilnummer og op til 5 e-mailadresser. Fx kan det være dine forældres mobil og din egen e-mail, så kan du også følge med selv.

Indhold fra borger.dk