MitID - hvad skal du vide?

MitID erstatter NemID

Hvad er MitID?

MitID er den nye erstatning for NemID. NemID udskiftes da digitale løsninger hele tiden skal udvikles og leve op til de nyeste standarder for sikkerhed.

Du kan bruge MitID til alt det, som du har brugt NemID til. Som f.eks. logge på netbank, borger.dk og skat.dk.

Det er frivilligt, om du vil have MitID, som det er med NemID.

Behold dit NemID - lidt endnu

Du skal beholde dit NemID indtil videre. Fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge dit NemID, indtil NemID er endeligt udgår.

NemID udgår helt den 30. juni 2023.

Godt at vide

MitID app

Hent appen til din smartphone i App Store eller Google Play.

Hvis din telefon er for gammel til appen, kan du få en kodeviser eller -oplæser. Hvis du vælger nøgleapp kan det anbefales, at du også vælger kodeviser. Skulle din telefon blive væk, eller du skal have en ny telefon, så har du mulighed for at bruge din kodeviser i den mellemliggende tid.

MitID kodeviser

Kodeviseren er en lille, elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal logger ind og godkender med MitID.

Du kan bestille en kodeviser på mitid.dk. Kodeviseren kan sendes hjem til dig eller du kan afhente din bestilling i Borgerservice. Husk at du skal bestille tid I Borgerservice.

MitID kodeoplæser

Kodeoplæseren er beregnet til personer med nedsat syn. Den kan læse koder højt for dig og vise koder på en stor skærm.

Du kan sætte høretelefoner til kodeoplæseren, så andre ikke kan høre med.

Du kan bestille en kodeoplæser på mitid.dk. Kodeoplæseren kan sendes hjem til dig eller du kan afhente din bestilling i Borgerservice. Husk at du skal bestille tid I Borgerservice.

For at få MitID, skal du:

  • bruge en computer eller tablet og en mobiltelefon
  • have adgang til SMS eller e-mail
  • have dit NemID nøglekort eller nøgleapp klar
  • overveje nyt bruger-ID og adgangskode du vil anvende

Dit bruger-ID:

  • må ikke være dit CPR-nummer
  • skal indeholde 5-48 tegn (Det kan være bogstaver, tal og specialtegn. Der skelnes ikke mellem store og små bogstaver)
  • er ikke din adgangskode

Det er vigtigt, at du husker dit bruger-ID. Du skal anvende det hver gang du skal bruge dit MitID.

Har du i forbindelse med dit NemID oprettet er bruger-ID som ikke er dit CPR-nummer, vil det automatisk blive overført til MitID. Men du kan naturligvis også vælge et nyt bruger-ID.

Du skal også vælge en adgangskode, som du skal bruge når du anvender MitID.

Det er vigtigt, at du vælger en god og sikker adgangskode.

  • Den skal være på mindst 8 og maksimalt 64 tegn.
  • Den må ikke indeholde dit bruger-ID.
  • Vælg en kode, som du kan huske.

Skulle du havde brug for hjælp undervejs i forløbet med at overgå til MitID, kan du ringe til din bank.

Du kan også ringe til:

MitID Support
Telefon: 33 98 00 10

Telefontid:
Mandag - fredag: 08.00 - 20.00
Lørdag  Søndag: 10.00 - 16.00

Hvis du allerede har talt med dem og stadig har brug for hjælp, kan du bestille tid til Borgerservice.

Du kan eventuelt også gøre brug af MitID's hjælpeunivers, hvor der findes vejledninger til, hvordan du skal gøre.

Har du ikke fået løst dit problem, kan du evt. besøge MtiID hjælpeuniverset.

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp til MitID, har vi herunder samlet gode råd til dig. Vi håber, at du kan bruge dem som vejledning - hvis du glemmer dit brugernavn eller kode, får en ny mobiltelefon eller står i en anden uheldig situation.

Har du glemt dit brugernavn til MitID, kan du med dit NemID logge på MitID.dk. Her vil du kunne finde dit brugernavn

Log på MitID med NemID

Du kan også få vist dit MitID bruger-ID i appen, hvis du starter ’Opret MitID’ fra menuen i MitID appen. Appen tjekker, om du har MitID i forvejen undervejs i forløbet. Når du allerede har et MitID vil du få vist det glemte bruger-ID i stedet for, at du skal oprette et MitID.

Vejledning: Scan dit pas i MitID app

Tips og tricks til MitID - scanning

Har du ikke NemID eller kan du ikke anvende MitID appen, skal du bestille tid i Borgerservice, hvor du skal møde personligt op for at få oplyst dit brugernavn.

Husk at medbringe legitimation.

Har du glemt din kode til MitID app'en eller din kodeviser og har du et gyldigt pas eller kørekort, kan du kontakte MitID supporten på tlf 33 98 00 10. Supporten har åbent: mandag - fredag kl. 08:00 - 20:00. Lørdag, søndag og helligdage fra kl. 10:00 - 16:00.

Har du ikke et gyldigt pas eller kørekort, skal du bestille tid i Borgerservice, hvor du skal møde personlig op for at få hjælp til MitID.

Husk at du skal medbringe legitimation.

Når du får ny telefon, kan du ikke kopiere MitID appen over fra din gamle telefon. Du skal aktivere en ny MitID app på din nye telefon.

Du kan aktivere MitID app ved at indtaste en aktiveringskode, sammen med dit bruger-ID i den nye app. Har du stadig din gamle telefon kan du logge på din profil på MitID.dk for at få en aktiveringskode.

Har du et gyldigt pas (dansk, grønlandsk eller færøsk pas) kan du også aktivere MitID appen ved at scanne dit pas i den nye app.

Få MitID med pas

Tips og tricks til MitID - scanning

Har du brug for hjælp til at oprette MitID app med pas, kan du kontakte MitID supporten på tlf. 33 98 00 10. Supporten har åbent: mandag - fredag kl. 08:00 - 20:00. Lørdag, søndag og helligdage fra kl. 10:00 - 16:00.

Hvis du har en kodeviser, kan du også anvende denne til at aktivere din nye app ved at logge på din profil på MitID.dk.

Har du ikke et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas eller kodeviser, skal du bestille tid i Borgerservice for at få hjælp til din nye MitID app aktiveret.

Husk at medbringe legitimation.

Du kan selv genaktivere din MitID app på mitid.dk, hvis du har MitID app på flere enheder eller har en kodeviser.

Du kan også genaktivere MitID app'en med dit gyldige pas i MitID app.

Genaktiver MitID app

Kan du ikke logge på mitid.dk eller genaktivere med dit gyldige pas, kan du kontakte MitID supporten på tlf. 33 98 00 10. Supporten har åbent: mandag - fredag kl. 08:00 - 20:00. Lørdag, søndag og helligdage fra kl. 10:00 - 16:00

Bliver du henvist af MitID supporten til Borgerservice, skal du bestille tid til dit personlige fremmøde.

Husk at medbringe legitimation.

Er din kodeviser permanent spærret, kan du ikke bruge den mere. Du bliver nød til at bestille en ny.

Du kan bestille en ny kodeviser på mit.dk, som du kan få sendt hjem til din adresse.

Bestil kodeviser

Du kan også bestille kodeviser til afhentning i Borgerservice. Husk at du skal bestille tid til afhentning af kodeviser.

Husk at medbringe legitimation.

For at få hjælp til MitID, skal du møde personligt frem i Borgerservice. Du skal bestille tid til din henvendelse.

I Borgerservice skal du kunne bevise, hvem du er. Det skyldes, at der i MitID er høje krav til, at man dokumentere sin identitet.

Du skal derfor medbringe gyldig legitimation (se afsnittet "Gyldig legitimation").

Du skal også svare på et antal spørgsmål om dig selv. Spørgsmålene er hentet fra CPR-registreret. Eller du kan medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte at du er dig.

For at kunne være vitterlighedsvidne skal personen være fyldt 18 år og have haft MitID i mere end 10 dage. Vidnet skal medbringe sit MitID og gyldig legitimation (se afsnittet "Gyldig legitimation"). Et vitterlighedsvidne kan højest være vidne for 3 personer inden for 120 dage.

Er du udlænding eller bosat udenfor Danmark, anbefaler vi, at du altid medbringer et vidne, da der muligvis ikke er nok oplysninger om dig i CPR-registeret.

Hvis du skal have hjælp til MitID i Borgerservice skal du bestille tid - men også medbringe gyldig legitimation.

Se oversigt over gyldig legitimation

I videoerne kan du se, hvordan du får MitID 

Du kan nemt og uden besvær få MitID. Og du kan klare det hele selv hjemmefra med få trin.

Se hvordan du får MitID appen

 

Se hvordan du får MitID kodeviser eller kodeoplæser

Pas godt på MitID

  • Vis aldrig dine koder til andre.
  • Udlever aldrig din MitID app, kodeviser eller kodeoplæser til andre. MitID appen kan dog deles med andre f.eks. i din husstand, så længe I har hver jeres bruger-ID og PIN-kode.
  • Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen supporten, hvis du selv kontakter den.
  • Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af f.eks. et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på denne måde.
  • Læs altid, hvad du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.