Opdateret 31. marts 2022
I dette notat beskrives plan for håndtering af flygtninge fra Ukraine. Planen vil løbende blive opdateret i takt med, at Vesthimmerlands Kommune modtager retningslinjer fra politisk hold, offentlige myndigheder samt KL (Kommunernes Landsforening)
Vesthimmerlands Kommune har udarbejdet nedenstående plan ift. håndtering af flygtninge fra Ukrainere, der indrejser, men ikke søger asyl.
Vesthimmerlands Kommune søger at stille den nødvendige bistand til rådighed – en bistand som altovervejende vil bestå af råd og vejledning. Som det også fremgår nedenfor vil der kunne iværksættes helt konkret hjælp i de situationer, hvor det er påkrævet.
Den centrale tovholder er Integrationsafdelingen, da afdelingen i forvejen har aftaler og kontakt til både interne og eksterne samarbejdspartnere.
Der er etableret en hotline hvor alle henvendelser vedrørende flygtninge fra Ukraine skal rettes til.
Hotline serviceres af Integrationsafdelingen i Uddannelses- og Arbejdsmarkedsafdelingen.
Hotline - Åbningstider
Mandag – onsdag kl. 08.00 – 15.30
Torsdag kl. 08.00 – 17.30
Fredag kl. 08.00 – 13.00
I nedenstående uddybes specifikke indsatser. Beskrivelsen er opdelt i to dele før de ukrainske flygtninge har søgt opholdstilladelse og efter opholdstilladelse er bevilliget. Beskrivelsen er ikke udtømmende
Før ansøgning om godkendelse af opholdstilladelse
Opholdstilladelse
Fokus på at de ukrainske flygtninge hurtigst muligt får ansøg om opholdstilladelse. Vesthimmerlands Kommune står til rådighed med hjælp og vejledning, ligeledes som kommunen opfordrer de frivillige samt herboende ukrainske familiemedlemmer til at være behjælpelige med dette.
Tolkebistand
Der vil være brug for tolkebistand. Vesthimmerlands Kommune har i den forbindelse to muligheder – der kan tilkøbes tolkebistand og der kan anvendes frivillige (evt. allerede herboende ukrainere). De flygtninge, der ansøger om asyl vil blive omfattet af nuværende indsats for asylmodtagere
Frivillige, der gerne vil stille sig til rådighed som tolk, skal kontakte hotline.
Boligplacering
Der er pt. ingen viden om hvor mange ukrainske flygtninge, der vil ankomme og er ankommet til Vesthimmerlands Kommune samt hvor mange, der har brug for hjælp til boligplacering.
Der er etableret akutboliger i Aars samt i Aalestrup. Dog betyder en stadige tilstrømning af flygtninge, samt en langsommelig proces med bevilling af opholdstilladelser, at behovet for akutboliger stiger.
Pt. pågår arbejdet med at klargøre tomme ældreboliger, hvor nogle allerede er klar og andre er på vej.
Vedrørende permanent boligplacering har kommunen kontakt til boligselskaber samt private udlejere.
Der er oprettet hotline på Vesthimmerlands kommunes hjemmeside. Denne har til formål at give borgere, mulighed for direkte kontakt ift. boligplaceringer – denne hotline varetages af afdelingsleder Laila Jensen.
Forplejning
Der er pt. ikke taget stilling til organisering af forplejning til flygtninge, idet dette vil afhænge af boligplaceringen. Det betyder, at der vil blive støttet op omkring forplejning og andre nødvendigheder i det omfang, der er behov for det.
Psykologhjælp
Vesthimmerlands Kommune har i begrænset omfang mulighed for at stille psykologhjælp til rådighed qua de psykologer ansat i Uddannelses- og Arbejdsmarkedsafdelingen. Afhængig af behov for og varighed af indsatsen, kan der blive behov for at indhente tilbud fra eksterne psykologer.
Lægehjælp
Som udgangspunkt har flygtninge på midlertidigt ophold kun ret til lægehjælp såfremt de selv kan betale for det.
Praktiserende læger i Vesthimmerlands Kommune yder almen lægehjælp til ukrainske flygtninge, der kommer til Danmark - også selv om der ikke nødvendigvis fremgår klart, hvordan den enkelte læge skal få betaling for sit arbejde.
Uddannelses- og Arbejdsmarkedschefen er i kontakt med kommunens praksiskonsulent (praktiserende læge) med henblik på nærmere udmøntning. Udviklingen på området følges tæt og justeres efter aftale med sundhedsmyndighederne.
Tandlæge
Som udgangspunkt kan flygtninge på midlertidigt ophold kun få tandlægehjælp såfremt de selv kan betale for det. I lighed med de øvrige tiltag, vil der blive arbejdet på individuelle og konkrete løsninger, såfremt der bliver behov herfor.
Personlige fornødenheder
Integrationsafdelingen koordinerer tilvejebringelse af tøj med de frivillige organisationer.
Hygiejne- og toiletsager, bleer m.m., men disse fornødenheder vil blive indkøbt og distribueret i det omfang behovet opstår.
Familieafdelingen
Serviceloven er gældende for alle børn, der opholder sig i landet. Børne- og Familierådgivningen leverer dermed samme ydelser, som til andre børn i kommunen.
Særligt om psyko-social indsats
Børne- og Familierådgivningen leverer råd og vejledning og har mulighed for at foranstalte på de børn, der opholder sig i kommunen. Herunder også krisestøtte.
CPP leverer efter nærmere visitation råd og vejledning til de voksne, der håndterer børn i krise. Det vil sige særligt forældre og personale i skoler og dagtilbud, der er omkring børnene.
Der er mulighed for et forløb efter nærmere visitation også direkte møntet på børn, der har behov for krisestøtte.
Der skelnes mellem kommunens og Psykiatriens opgave i relation til krisehåndtering.
Psykiatrien leverer kriseterapi, mens kommunen leverer krisestøtte (socialt beredskab).
Tandplejen leverer desuden akut tandpleje til børn, der har behov for det.
Aktiviteter for børn og unge
I relation til børn og unge samarbejder Vesthimmerlands Kommune med frivillige organisationer om etablering af aktiviteter.
Vedrørende specifikke indsatser for børn og unge er der lavet konkrete aftaler med de relevante afdelinger i kommunen.
Efter godkendelse af opholdstilladelse
Integrationsafdelingen
Modtagelsen i Integrationsafdelingen modtager mail fra Udlændingestyrelsen med oplysning om, at et antal personer har fået opholdstilladelse i kommunen. ( Af "Aftale om modtagelse af fordrevne ukrainere” fremgår , at kommunerne overtager integrationsansvaret senest 4 hverdage efter meddelt ophold).
Modtagelsen planlægger
- Afhentning af borgerne, såfremt de ikke allerede bor i kommunen
- Hvor borgerne skal bo midlertidig
- giver besked til ydelsen om behandling af ansøgning om forsørgelse
- Møde med beskæftigelsesmedarbejder samt indkalder tolk til møderne.
Første møde med modtagelsen
- Tilmelding til Borgerservice (cpr.nr., lægevalg).
- Gennemgang af vigtige informationer, NemKonto, digitalpost m.v.
- Hjælp med at tilmelde barn/børn i skole/daginstitution samt ansøgning om friplads.
- Underskrift på ansøgning om selvforsørgelses- og hjemrejseydelse/overgangsydelse.
Herunder udbetaling af engangshjælp (kontanter).
- Gennemgang af praktiske informationer - såsom lokalsamfundet, indkøbsmuligheder m.v.
- Boligens funktion: brug af hvidevarer, renovation, rengøring, udluftning m.v.
- Får en tid hos en beskæftigelsesmedarbejder (uddannelse og beskæftigelse).
Efterfølgende
- Permanent boligplacering. Vurderes ud fra følgende kriterier: billig bolig, økonomi og transport til sprog- og beskæftigelsestilbud.
- Afholdelse af budgetmøde samt oprettelse af budgetkonto.
- Boligstøtte, indskudslån, tilmelding til PBS, m.v.
Først møde med beskæftigelsesmedarbejder (uddannelse og beskæftigelse)
- Visitation til sprogtilbud samt beskæftigelse.
- Introduktion/guidning i valg af offentlige transportmidler.
- Udarbejdelse af Integrationskontrakt.
Skole og dagtilbud
Skole
De ukrainske børn i skolealderen bliver undervist i modtageklasserne på Farsø Skole. Her kan de være i op til et år, inden de udsluses til distriktsskolen.
Dagtilbud
De ukrainske børn visiteres via Pladsanvisningen til pasningstilbud i det nærområde, hvor Mor/forældrene bor. Der tages i videst muligt omfang hensyn til Mors/forældrenes ønske om pasningstilbud.
For såvel skole og dagtilbud gælder, at opholdstilladelse skal være godkendt
Familieafdelingen
Serviceloven er gældende
Særligt om psyko-social indsats
Børne- og Familierådgivningen leverer råd og vejledning og har mulighed for at foranstalte på de børn, der opholder sig i kommunen. Herunder også krisestøtte.
CPP leverer efter nærmere visitation råd og vejledning til de voksne, der håndterer børn i krise. Det vil sige særligt forældre og personale i skoler og dagtilbud, der er omkring børnene.
Der er mulighed for et forløb efter nærmere visitation også direkte møntet på børn, der har behov for krisestøtte.
Job
Jobcenter Vesthimmerland tilbyder vejledning om og hjælp til jobsøgning for såvel nyankomne samt herboende ukrainske statsborgere.
Jobcenter Vesthimmerland har kontakt til virksomheder for at afdække mulige jobåbninger. Pt. er der registreret 35 jobåbninger. Ukrainske flygtninge kan først påbegynde job, når opholdstilladelse er bevilliget.
Der er nedsat en Task force i regi af CKA til at varetage indsatsen på det virksomhedsrettede område - både ift. virksomhederne og de ukrainske flygtninge.
CKA Task Forcen består som udgangspunkt af virksomhedskonsulenter fra CKA og vejleder fra Integrationsområdet, og varetager følgende opgaver ift. henholdsvis flygtninge og virksomheder:
Flygtninge
- Fysiske samtaler
- Afdækning af arbejdsmarkedserfaringer
- Afdækning af uddannelse.
- Afdækning af ønsker og muligheder.
- Udfordringer og mulige barrierer (børn, sygdomme, fysiske udfordringer)
- Match og Jobformidling via egen Afdækning samt af Jobbankens muligheder.
Virksomheder
Der er oprettet en Jobbank hvor virksomhedskonsulenter på hele CKA arbejder med at kontakte virksomheder, at finde og indmelde jobåbninger og muligheder. Jobåbningerne samles i en jobbank til brug ved samtaler og match med ukrainske flygtninge.
Der er yderligere oprettet hotline på Vesthimmerlands kommunes Hjemmeside.
Denne har til formål at give virksomheder og borgere, mulighed for direkte kontakt ift. jobåbninger.
Oprettet opslag på LinkedIn ift. åbninger og muligheder for beskæftigelse – dette har været aktivt siden d. 15/03-22.
Samlet set er der pt. registreret 35 jobåbninger
Sundhedsydelser
Adgang til alle sundhedsydelser.
Generelt
Borgere, der ønsker at hjælpe som frivillig, skal kontakte hotline som koordinerer og organiserer indsatsen
Yderligere information kan blandt andet ses på www.nyidanmark.dk/ukraine