Analyseinstitutioner, fagforeninger, religiøse foreninger, velgørenhedsorganisationer m.fl. må godt ringe til dig, selvom du er registreret på Robinsonlisten. Vil du også framelde dette, skal du kontakte de enkelte analyseinstitutter og foreninger og bede dem om at lade være med at kontakte dig.
Virksomheden må ikke tage betaling for at notere, at du ikke vil have flere henvendelser. Det skal gælde straks, uanset om du står på Robinsonlisten eller ej, og du kan klage til Forbrugerombudsmanden, hvis du alligevel får opkald fra virksomheden.
Hvis du vil klage til Forbrugerombudsmanden, kan det være nødvendigt, at du også sender en e-mail eller et brev til virksomheden, så du kan dokumentere, at du har frabedt dig reklamer og opkald.
Klage til Forbrugerombudsmanden
Du kan bruge Forbrugerombudsmandens online klage- og kontaktformular, hvad enten du ønsker at klage over en specifik markedsføringsaktivitet eller blot vil stille et spørgsmål om markedsføring.
Du skal logge på med MitID eller oprette en brugerkonto med din e-mailadresse. Herefter vil du blive ledt videre til en række spørgsmål. Hvis du ikke har mulighed for at benytte web-formularen, kan du få tilsendt en kopi af formularen ved at ringe til Forbrugerombudsmanden på tlf. 41 71 51 51.
Læs om Forbrugerombudsmandens kontakt- og klagemuligheder:
Læs på borger.dk om klagemuligheder for forbrugere