Lovgrundlag
I henhold til Lovbekendtgørelse nr. 854 af 11. juli 2011 om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven) nedsætter Byrådet i Vesthimmerlands Kommune et fritidsråd.
Kompetence
§1
Fritidsrådet er et underudvalg under Kultur- og Fritidsudvalget og har til opgave at udføre de opgaver, som der er tillagt rådet i henhold til lov om støtte til folkeoplysning, inden for de økonomiske rammer og de retningslinjer som fastsættes af Byrådet.
Sammensætning
§2
Fritidsrådet består af 13 medlemmer.
Stk. 2. 2 medlemmer vælges af Byrådet blandt dens medlemmer.
Stk. 3. 6 medlemmer udpeges af Byrådet efter indstilling fra foreninger, fritids- og ungdomsklubber m.v.
Stk. 4. 2 medlemmer udpeges af Byrådet efter indstilling fra folkeoplysningsforbund og andre foreninger, hvis virksomhed hovedsagelig omfatter undervisning, studiekredse og foredragsvirksomhed for voksne.
Stk. 5. 2 medlemmer udpeges af Byrådet efter indstilling fra de uniformerede korps.
Stk. 6. 1 medlem udpeges af Byrådet efter indstilling fra de lokale handicaporganisationer.
Stk. 7. For hvert medlem af fritidsrådet udpeges 2 personlige stedfortrædere i prioriteret rækkefølge.
Tilforordnede
§3
En repræsentant fra afdelingen for Kultur, Plan og Fritid deltager i fritidsrådets møder.
Stk. 2. Fritidsrådet kan invitere andre kommunale medarbejdere til drøftelse af særlige spørgsmål.
Stk. 3. Afdelingen for Kultur, Plan og Fritid er sekretariat for fritidsrådet, og stiller sekretær til rådighed for rådet.
Stedfortrædere
§4
Hvis et medlem af fritidsrådet udtræder i løbet af perioden eller er inhabil i forhold til en bestemt sag, indtræder den personlige stedfortræder.
Stk. 2. Hvis et medlem får forfald, skal det enkelte medlem selv indkalde sin personlige suppleant til midlertidigt sæde i rådet.
Stk. 3. Er der ved et medlems udtræden af fritidsrådet ingen personlig stedfortræder, foretages der suppleringsvalg for resten af perioden.
Mødevirksomhed
§5
Fritidsrådet vælger sin formand og næstformand på sit første møde og fastsætter selv sin forretningsorden. Forretningsordenen må være i overensstemmelse med de rammer, der følger loven, og de beslutninger Byrådet har truffet.
§6
Fritidsrådets møder afholdes for lukkede døre.
Stk. 2. Fritidsrådet holder møde så ofte formanden eller 3 af medlemmerne finder det fornødent. Der afholdes dog møde mindst en gang hvert kvartal.
Stk. 3. Formanden bestemmer tid og sted for møderne. Der udarbejdes en mødeplan for et år af gangen.
Stk. 4. Formanden fastsætter dagsordenen for møderne og sender senest 5 hverdage inden mødet en dagsorden med evt. bilag. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsordenen, skal det meldes formanden seneste 8 hverdage før mødet afholdes.
Skt. 5. I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet indkaldes, skal formanden så vidt muligt underrette medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet.
Stk. 6. Formanden leder forhandlingerne og afstemningerne og drager omsorg for, at beslutningerne indføres i en beslutningsprotokol, som underskrives af mødets deltagere.
Stk. 7. Formanden drager omsorg for udførelsen af beslutningerne.
§7
Fritidsrådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Stk. 2. Beslutningerne træffes ved stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
Administration
§8
Udgifterne ved fritidsrådets virksomhed afholdes af kommunen
Årsberetning
§9
Fritidsrådet aflægger hvert år en skriftlig beretning for rådets virksomhed i forbindelse med den kommunale regnskabsaflæggelse.
Funktionsperiode
§10
Fritidsrådets første funktionsperiode begynder 1. januar 2014 og følger herefter Byrådets valgperiode på 4 år.
Valg
§11
Valget foregår på et valgmøde, hvor der indbydes repræsentanter fra hver af de organisationer, som inden for det seneste kalenderår forud for valget har fået tilskud og eller fået stillet lokaler til rådighed. Kun disse repræsentanter kan foreslå kandidater til fritidsrådet.
Valget foregår i 4 valggrupper: Foreninger, fritids- og ungdomsklubber m.v., folkeoplysningsforbundene, de uniformerede korps og handicaporganisationerne.
Der kan afgives en stemme fra hver stemmeberettiget forening.
Opnås der på mødet enighed om valg af medlemmer og suppleanter, anses de pågældende som valgt.
Opnås der ikke enighed om valget vælger Byrådet medlemmer og stedfortrædere på grundlag af de, på mødet, fremkomne indstillinger fra de pågældende valggrupper.
§12
Vedtægten træder i kraft pr. 1. januar 2014