Bestil pas

Skal du bestille, fornye eller afhente pas, skal du ansøge om at få lavet pas samt bestille en tid og møde personligt op i Borgerservice eller Pas- og Kørekortekspeditionen.

Ferielukket i Pas- og Kørekortekspeditionen, Løgstør

Pas- og Kørekortekspeditionen i Løgstør er lukket fra den 15. juli til den 11. august 2024.
Pas- og kørekortekspeditioner henvises derfor i denne periode til: Borgerservice, Vestre Boulevard 7, Aars.
Her vil du også i denne periode kunne afhente dit nye pas, hvis du har bestilt dit pas i Løgstør.
Husk at bestille tid.

Du kan både få lavet pas og tage pasfoto i Borgerservice på Rådhuset i Aars eller Pas- og Kørekortekspeditionen i Løgstør.

Hvad skal du medbringe?

Når du møder op i Borgerservice eller Pas- og Kørekortekspeditionen, skal du medbringe:

  • Pasfoto
  • Dit gamle pas

Er dit nuværende pas mistet, bortkommet, stjålet eller ødelagt - så vær opmærksom på, at prisen bliver dobbelt af normalprisen for et nyt pas.

Hvis du ikke har et pas, skal du i stedet medbringe:

  • Billedlegitimation.
  • Original dåbsattest, navneattest eller sundhedskort.

Bestil din eller dit barns dåbs- eller navnattest, hvis du har mistet den originale

Godt at vide

Har du ikke et pasfoto liggende, kan du købe et digitalt pasfoto i Borgerservice i Aars samt i Pas- og Kørekortekspeditionen i Løgstør. Prisen for et digitalt pasfoto er 130 kr.

Medbringer du selv et pasfoto, skal det overholde følgende krav, hvis det skal godkendes:

  • Det skal være af god kvalitet, holdbart, egnet til scanning og uden stempler, huller eller andre skader.
  • Det skal være et vellignede portrætfoto i størrelsen 35 x 45 mm, hvor hovedet måler 30-36 mm. i højden.
  • Det skal tages lige forfra og vise dit ansigt uden hovedbeklædning og det øverste af dine skuldre.
  • Dit ansigt skal være jævnt belyst.
  • Dine øjne skal være helt synlige, og dit blik skal være rettet mod kameraet.
  • Din mund skal være lukket.
  • Du må ikke bære briller, der er tonede eller med reflekser.
  • Baggrunden skal være lys og uden skygge eller andre motiver.

Se eksempler på gode og dårlige pasfotos hos Politiet.

 

Barnet skal medbringe det sidst udstedte pas. Hvis personnummer ikke fremgår af det sidst udstedte pas, skal der medbringes dokumentation for personnummer, f.eks. sundhedskort.

Hvis barnet ikke har pas i forvejen, skal der medbringes original dåbs- eller navneattest. Hvis personnummer ikke fremgår af attesten, skal der medbringes dokumentation for personnummer, f.eks. sundhedskort.

Du skal give samtykke

Som forældre eller værge for barnet, skal du give samtykke til, at vi må udstede et pas til barnet. Hvis I har fælles forældremyndighed over barnet, skal I begge underskrive en samtykkeerklæringen.

Giv samtykke til udstedelse af dansk pas til børn under 18 år

Hvis dit barn endnu ikke er navngivet

Hvis dit barn ikke er navngivet, og I skal ud at rejse, skal du medbringe en fødselsattest for at få udstedt et pas til dit barn.

Du skal være opmærksom på, at enkelte lande ikke garantere, at dit barn kan rejse ind i landet uden problemer, når det er unavngivet.

Har du spørgsmål, kan du henvende dig til dit rejsemåls ambassade eller konsulat i Danmark.

Priserne for et pas afhænger af din alder:

  • 0 – 11 år: 150 kr.
  • 12 – 17 år: 181 kr.
  • 18 år – folkepensionsalder: 893 kr.
  • Folkepensionsalder: 381 kr.

Har du et pas, som du skal have fornyet, er det vigtigt at du medbringer dette, når du skal ansøge om pas.

Hvis dit nuværende pas er mistet, bortkommet, stjålet eller ødelagt – så er prisen dobbelt af normalprisen for et nyt pas.

Efter du har bestilt et nyt pas i Borgerservice eller Pas- og Kørekortekspeditionen, skal du forvente, at der er en leveringstid på ca. 11 hverdage.

Når dit pas er klar til afhentning vil du modtage en SMS, hvis du ved bestilling af pas har oplyst dit mobiltelefon nr.

Ved afhentning skal du huske at medbringe dit seneste pas – eller dåbsattest, hvis det er brugt som dokumentation ved ansøgning om pas.

Har du i forbindelse med ansøgning om pas fået udstedt et midlertidig pas, skal du medbringe dette.

Hvor længe dit pas er gyldigt, afhænger af din alder:

  • Børn under 2 år: 2 års gyldighed
  • 2 år til 18 år: 5 års gyldighed
  • Voksne: 10 års gyldighed

Du skal dog være opmærksom på, at der er forskellige krav til bl.a. udløbsdatoen alt efter hvilket land, du rejser til.

Læs de forskellige regler hos Udenrigsministeriet.

Husk, du kan altid læse på dit pas, hvornår det udløber. 

 

 

Sådan behandler Vesthimmerlands Kommune dine personoplysninger

I forbindelse med at du booker en tid hos Vesthimmerlands Kommune, behandler vi personoplysninger om dig.

Vesthimmerlands Kommune er dataansvarlig – hvordan kontakter du os?

Vesthimmerlands Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi har om dig. Her er vores kontaktoplysninger:

Vesthimmerlands kommune
Vestre Boulevard 7
9600 Aars
Telefon: 99 66 70 00
E-mail: post@vesthimmerland.dk 
CVR: 29 18 94 71 

Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren

Hvis du har spørgsmål til dine rettigheder i forbindelse med behandlingen af dine personoplysninger, kan du kontakte Kommunens Databeskyttelsesrådgiver via Digital post på Borger.dk. Indeholder din forespørgsel ikke persondata, kan du også skrive en almindelig mail til dpo@vesthimmerland.dk

Formålet med og retsgrundlag for behandlingen

Formålet med behandlingen af dine personoplysninger er at håndtere dine tidsbestillinger via kommunens bookinghåndteringssystem.

Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af:

  • Hvis vi behandler almindelige personoplysninger, behandles de i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
  • Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Hvilke personoplysninger behandler vi?

Alt afhængig af hvordan du booker din tid, vil der behandles følgende oplysninger om dig:

Via Jobnet:

  • Navn
  • Fødselsdato

Via kommunens hjemmeside

  • Navn
  • Telefonnummer
  • E-mailadresse (ifm. forhåndsdialog)
  • Adresse (ifm. forhåndsdialog)

Hvor har vi dine oplysninger fra?

Vi indsamler først og fremmest oplysningerne direkte fra dig. Vi kan dog hente eller modtage oplysninger direkte fra en tredjepart, hvis du booker en tid via Jobnet. Vi indsamler kun de oplysninger, der er relevante og nødvendige.

Hvem deler vi dine oplysninger med?

Alle vores medarbejdere har tavshedspligt og vi videregiver kun personoplysninger i det omfang, vi er berettiget eller forpligtet til. Vi videregiver eller overlader dine personoplysninger til følgende modtagere, når det er nødvendigt eller hensigtsmæssigt for dig:

  • Databehandlere (herunder leverandører, som drifter kommunens IT-systemer)

Overførsel til modtagere i tredjelande

I nogle tilfælde kan der ske overførsel til modtagere uden for EU/EØS. Det vil typisk dreje sig om brug af løsninger fra Microsoft, Amazon Web Services og/eller Google, der har hovedsæde i USA.  

Hvis vi overfører oplysninger til lande uden for EU/EØS, vil vi altid sikre, at der er et gyldigt overførselsgrundlag – det vil sige, at vi sikrer os, at der er de fornødne garantier for, at dine personoplysninger behandles forsvarligt og sikkert. Hvis du vil vide mere om den konkrete overførsel, kan du kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver.

Hvor længe gemmer vi dine oplysninger?

Vi sletter dine personlige oplysninger, når de ikke længere er nødvendige for, at vi kan udføre vores arbejde.

Med henblik på at kunne udarbejde analyser af mødebookinger, vil mødebookinger blive gemt i seks måneder. Det vil kun være administratorer, der har mulighed for at kunne tilgå disse.  

Dine rettigheder

Du har efter lovgivningen til enhver tid retten til at anmode om indsigt i, berigtigelse af, sletning af, begrænsning af, indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger samt retten til dataportabilitet. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Du har også ret til at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder samt deres kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.

Den Digitale Hotline

Telefon: 7020 0000

Ring op til Den digitale hotline og få hjælp til vores selvbetjeningsløsninger af én af vores medarbejdere i Borgerservice.

Telefontider

Mandag: 8.00 - 20.00
Tirsdag: 8.00 - 20.00
Onsdag: 8.00 - 20.00
Torsdag: 8.00 - 20.00
Fredag: 8.00 - 16.00
Lørdag: lukket
Søndag: 16.00 - 20.00