Bliv godkendt til privat pasning

Godkendelse som privat pasningsordning/ansøgning om tilskud

Forældre kan indgå aftale om pasning af deres barn med en privat pasningsordning. Pasningsordningen kan være en selvstændig virksomhed, hvor pasningen forgår på pasningsordningens adresse,  eller ”en ung i huset”  som passer barnet i familien eget hjem. Forældrene og den og private pasningsordning aftaler løn, udmeldelsesfrist, ferie, sygdom og andre forhold, der har betydning for pasningen. Forældrene betaler den aftalte løn til den private pasningsordning, men modtager efter ansøgning tilskud til pasningen fra kommunen. Forældrenes ansøgning om tilskud og aftale med en privat pasningsordning sker på samme blanket som kan hentes under Selvbetjening ovenfor. Ansøgningen/aftalen skal sendes til Vesthimmerlands Kommune.

Hvis du som privat pasningsordning indgår en sådan aftale med forældre i Vesthimmerlands Kommune for første gang, skal du godkendes som privat pasningsordning, inden ansøgningen om tilskud kan behandles.

Du kan blive godkendt som privatpasningsordning, hvis:

• vi vurderer, at du kan sikre børnenes sundhed, trivsel, udvikling og læring
  • pasningsadressen er sikkerhedsgodkendt
  • der er børneattest på alle personer på pasningsadressen, som er over 15 år

Hvem godkender og hvordan

Det er det pædagogiske personale på Dagplejekontoret, der foretager godkendelsen.

Når vi har modtaget ansøgning om tilskud første gang til din private pasningsordning, vil du blive ringet op af en tilsynsførende pædagog. Sammen skal i planlægge et godkendelsesbesøg på pasningsadressen.

Når din private pasningsordning er godkendt, vil den gælde fremadrettet til alle de aftaler du indgår med forældre om pasning.

Vil du vide mere?

I vores administrationsgrundlag kan du læse mere om, hvordan vi i Vesthimmerlands Kommune administrerer privat pasning.

Download administrationsgrundlaget (PDF)