Mød to af vores kontorelever

Mød Anne Kathrine - Elev i Borgerservice

Som kontorelev i Vesthimmerlands Kommune, med speciale i offentlig administration, får jeg lov til at opleve forskellige afdelinger i kommunen - heriblandt Borgerservice, Løn og HR og Byrådssekretariatet.

På den måde får jeg lov at opleve, hvordan hver afdeling arbejder og løser deres opgaver. Det gør, at jeg får et større indblik i, hvordan kommunen er strikket sammen, og hvad jeg vil efter min elevtid.

Hverdagen i Borgerservice

På nuværende tidpunkt er jeg i Borgerservice, hvor jeg hjælper med at betjene borgere med hvad enten det er pas, kørekort eller NemID. Derudover er jeg også med til at sagsbehandle på de forskellige områder, såsom pension, pladsanvisningen og helbredstillæg.

Jeg har herudover også været i teleomstillingen, hvor jeg har fået et meget større indblik i de forskellige afdelinger i kommunen, og hvem der varetager hvilke opgaver.

Jeg ville udfordre mig selv

Jeg er en ung kvinde på 26 år og er bosat i Farsø med min mand og vores lille dreng. Oprindeligt er jeg uddannet salgsassistent i butik, men valgte efter 7 år at udfordre mig selv med en ny uddannelse på kontor, og her tiltalte Vesthimmerlands Kommune mig meget, da jeg så muligheden for at prøve mange forskellige ting under min uddannelse. Grunden til jeg søgte stillingen, er, at jeg ønskede et job, hvor jeg kunne udfordre mig selv i ting, jeg ikke hidtil har gjort. Derudover så jeg muligheden til at få en større viden inden for kontor og den offentlige sektor.

Vi kan sparre med hinanden

Vesthimmerlands Kommune har flere elever ansat, og vi har sammen en række elevarrangementer; aktiviteter som, gør at du kan sparre med andre elever og udveksle erfaringer både på det sociale og faglige område.

Vi er elever med forskellige baggrunde, hvilket gør, at vi kan give hinanden feedback på kryds og tværs - og ovenikøbet have det sjovt med hinanden.

Jeg er rigtig glad for at være ansat ved Vesthimmerlands Kommune, da jeg føler, jeg har muligheden for at udvikle mig personligt og fagligt. Derfor er jeg glad for at tage på arbejde hver eneste dag!

Mød Ida - Elev i Byrådssekretariatet

Mit navn er Ida, og jeg er 21 år gammel. I 2018 blev jeg student fra STX, hvor jeg gik på en sproglig linje, hvorefter jeg havde et sabbatår. Her forsøgte jeg at finde ud af, hvad jeg ville studere eller arbejde med i fremtiden.

En kombination af arbejde og skole

Jeg var meget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle studere eller finde et arbejde, men fandt hurtigt ud af, at jeg fungerer bedst, når jeg har ”noget i hænderne”. Af den grund valgte jeg at søge stillingen som kontorelev ved Vesthimmerlands Kommune, som kombinerer arbejde og skoleophold. Her kan jeg tilegne mig viden, samtidig med at have oplevet en del på egen hånd. Hos Vesthimmerlands Kommune får jeg lov til at prøve kræfter med fire forskellige afdelinger: Byrådssekretariatet, Budget & Regnskab, HR og Job & Uddannelse.

Jeg bliver klogere på, hvad jeg vil

Netop fordi jeg oplever de forskellige afdelinger, får jeg også en større indsigt i, hvad jeg interesserer mig for og hvor mine kernekompetencer ligger, så jeg efter endt elevtid er klogere på, hvad jeg vil. I alle afdelingerne kommer man indover en masse forskellige opgaver. I Byrådssekretariatet, hvor jeg er elev lige nu, kan det være alt lige fra at deltage i et huslejenævn eller en vielse, til at udstede en alkoholbevilling eller planlægge Borgmesterens kalender.

Noget af det, som jeg er utrolig glad for ved at være elev hos Vesthimmerlands Kommune, er, at jeg har mine egne faste opgaver og dermed får et ansvar, som er med til at udvikle mig personligt såvel som fagligt.

Vi har et godt sammenhold

Som elev er man en del af et fællesskab, hvor vi eksempelvis mødes én gang om måneden og vender verdenssituationen. Det giver et godt sammenhold på tværs af alder, køn og interesser, hvor vi kan udveksle erfaring og oplevelser med hinanden, såvel arbejdsmæssige som personlige. Derudover er Vesthimmerlands Kommune en arbejdsplads, som bidrager til et socialt sammenhold, hvor der er flere tiltag, der medvirker til et godt arbejdsmiljø.