Hvornår tilbyder vi børn og unge tandpleje?

Se hvornår det er tid til undersøgelse af dit barns tænder, og hvordan vi giver dit barn en tryg start hos os.

Når dit barn er omkring 8 måneder tilbyder Tandplejen dig og dit barn, at I kan besøge klinikken og være med til et ”baby-møde” sammen med en lille gruppe andre jævnaldrende børn med forældre.

Her vil I møde personalet og få råd og vejledning omkring tandpleje, kost, brug af sut og informationer om, hvad man gør hvis ens barn kommer til skade med tænderne.

Når dit barn er ca. 18 mdr., vil vi invitere jer til det første individuelle besøg på tandklinikken hos en klinikassistent. Hvis barnet er tryg ved det, vil vi tage et kig på tænderne. Dit barn vil sidde hos dig under besøget.

Det vigtigste er, at dit barn vænner sig til at komme på klinikken, og at I som forældre får mulighed for at tale med tandplejens personale, så I kan få skabt nogle gode tandplejevaner hjemme. Hvis I har brug for det, vil vi gerne vise jer, hvordan det er nemmest at børste tænder på et lille barn.

Det er vigtigt for dig og dit barn, at I kan føle jer trygge, når I kommer på klinikken. Derfor tager vi os god tid til at vænne dit barn til at gå til tandlæge. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns behov. Børn er forskellige, og nogle børn har brug for mere tid til at vænne sig til at komme ved tandlægen end andre. Det er vigtigt, at I som forældre afsætter den tid der skal til, så vi sammen kan skabe en rolig og tryg stemning omkring barnet.

Når dit barn er omkring tre år, inviterer vi jer til den første undersøgelse af tænderne.

Til dette besøg vil vi:

• introducere dit barn til klinikken, tandlægestolen, spejle og sonde, luft- og vand- påblæsning af tænderne m.m.
  • se hvor mange tænder dit barn har fået
  • se om der er huller i tænderne
  • se om der er steder, hvor tandbørstningen kan blive bedre
  • tage en generel snak om tandpleje og kostvejledning efter behov

Efter dette besøg indkalder vi jer efter individuelt behov. Ved hvert besøg vil vi foretage en risikovurdering i forhold til at fastlægge tidspunktet for næste besøg. Der går maksimalt 12 måneder imellem undersøgelserne.

Vi vil vurdere tandbørsteteknikken ved alle undersøgelser. I nogle tilfælde vil vi indfarve tænderne for at se, om der er behov for at justere børsteteknikken.

Efter den første undersøgelse af jeres barns tænder, ca. ved 3-års alderen, indkalder vi jer efter behov. Det vil sige, at vi under hvert besøg fastlægger, hvornår vi gerne vil se jer næste gang.

Den længste tid mellem to tandeftersyn er 12 måneder. Et barn kan i visse perioder, afhængig af risikovurderingen, opleve at komme til forebyggende undersøgelser hver 4.-6. måned.

Når dit barn bliver omkring 6 år begynder tandskiftet, hvor mælketænderne gradvis erstattes af de blivende tænder. Fortænderne i undermunden er oftest dem, der bliver til rokketænder først. I samme periode bryder 6-års tænderne frem bagved den sidste mælkekindtand. Det er i denne periode meget vigtigt, at barnet får børstet de nye tænder hver dag. De blivende tænder har dybe furer på tyggefladen, hvor der derfor let samles madrester. Tandplejen anbefaler at en voksen børster tænderne hver dag indtil barnet fylder 12 år.

Vi vurderer tandbørsteteknikken ved hjælp af indfarvning af tænderne. Nye kindtænder, som på vej frem i mundhulen, er ekstra sårbare. Det er ofte anledning til ekstra forebyggende besøg, hvor personalet gerne giver råd og vejledning til renhold af tænderne.

Der er ofte behov for at røntgenfotografere tænderne for at kunne vurdere, om der er huller på vej, som ikke kan opdages med det blotte øje.

Til alle tandeftersyn vurderes barnets tandstilling. Hvis det vurderes, at barnet kan have behov for bøjle på tænderne, vil barnet blive henvist til en af Tandplejens specialtandlæger. Det er specialtandlægen der vurderer, om barnet skal tilbydes en bøjlebehandling. Læs mere under Tandbøjle.

Vesthimmerlands Kommunes Tandpleje
Østermarken 18, 9600 Aars
E-mail: tandplejen@vesthimmerland.dk

Mandag: 08 - 15
Tirsdag: 08 - 17
Onsdag: 08 - 17
Torsdag: 08 - 15
Fredag: 08 - 13

Større tandskader udenfor åbningstid

Ved større tandskade udenfor normal åbningstid (aften, weekend og helligdage), skal du kontakte vagtlægen.

Booking

Her booker du tid hos tandplejen

Book en tid her