Digital tilgængelighed

I Vesthimmerlands Kommune har vi gjort os umage for at sikre, at vores hjemmeside er digitalt tilgængeligt for alle. Derfor er vores hjemmeside og størstedelen af de dokumenter, du finder herinde, webtilgængelige.

Hvad kan vi gøre bedre?

Vi holder løbende øje med, om vores indhold og dokumenter på hjemmesiden er webtilgængeligt. Uanset hvor umage vi gør os, kan vi dog ikke undgå, at der er noget, vi ikke opdager, og som vi kan gøre bedre.

Opdager du en fejl eller noget, som vi skal gøre bedre, skal du ikke tøve med at skrive til os – vi er her for det samme. 

Send en mail til kommunikation@vesthimmerland.dk, hvis du har ris, ros eller gode forslag til forbedringer eller brug vores feedbackfunktion, som du finder nederst på alle sider.

Læs vores tilgængelighedserklæring

Selvom vi bestræber os på, at alle vores dokumenter på hjemmesiden skal være webtilgængelige, er det ikke muligt for os at efterleve det i alle tilfælde. I vores tilgængelighedserklæring kan du få overblik over hvilke dokumenter, der ikke er webtilgængelige og hvorfor.

Se vores tilgængelighedserklæring

En offentlig hjemmeside eller en app skal bygges op, så den er tilgængelig for alle. Også for dig, der har svært ved at se, er ordblind, farveblind, lammet, har musearm, svært ved at koncentrere dig eller andet.

Hjemmesiden eller app’en skal være opfattelig, anvendelig, forståelig og robust.

Det betyder fx, at:
• billeder, som ikke bare er til pynt, skal have et tekstalternativ
• teksten skal mærkes op med de rigtige typer overskrifter, så du, der bruger skærmlæser, kan få overblik over indholdet
• koden skal være i orden, så du, der ikke bruger mus, kan tabulere dig rundt på hjemmesiden

  • nye hjemmesider, offentliggjort eller væsentligt revideret efter 23. september 2018, skal overholde lovens krav om webtilgængelighed fra 23. september 2019
  • ældre hjemmesider, offentliggjort før 23. september 2018, skal overholde lovens krav fra 23. september 2020
  • apps skal overholde lovens krav fra 23. juni 2021

Fra den dato, hvor hjemmesiden skal leve op til loven, skal der ligge en tilgængelighedserklæring på den. Du finder et link til erklæringen i bunden af hjemmesiden.

Tilgængelighedserklæringen skal altid indeholde et link til feedback. Det betyder, at du altid kan komme i kontakt med det offentlige organ, hvis du oplever, at der er indhold på hjemmesiden, som ikke er tilgængeligt for dig. Hvis det er muligt, skal de give dig et tilgængeligt alternativ.

Når der er en tilgængelighedserklæring på hjemmesiden skal den altid indeholde et link til feedback. Det betyder, at du altid kan komme i kontakt med myndigheden, hvis du oplever, at der er indhold på hjemmesiden, som ikke er tilgængeligt for dig.

Så skal de, hvis det er muligt, give dig et tilgængeligt alternativ.

Det er Digitaliseringsstyrelsen som fører tilsyn med de offentlige myndigheders hjemmesider og apps.

Indhold fra borger.dk