Case-eksempler på relevante ansøgere:
Tine går i 3. klasse. Tine har siden skolestart været bange for at sove på eget værelse, da hun er bange for mørket og lydene i huset, og derfor sover hun inde hos sine forældre. Hun har svært ved at være væk fra sine forældre, særligt sin mor, og bekymrer sig meget om at der skal ske dem noget. Der ses begyndende fravær i skolen, hvor Tine er hjemme med mavepine.
Anton går i 5. klasse. Han er vellidt af de andre elever, men han er en stille dreng i undervisningen. Læreren ser at han sjældent rækker hånden op og han er ofte syg når der er fremlæggelse på klassen. Når han en sjælden gang taler i undervisningen er det med lav stemme, røde kinder og et stift blik i bordet. Læreren oplever, at Anton ofte går på toilettet i timer med gruppedrøftelser.
Emilie går i 8. klasse. Hun er en fagligt dygtig elev der ofte får ros af lærerne. Emilies forældre oplever, at det fylder meget for Emilie at klare sig godt i skolen så hun har svært ved at færdiggøre sine lektier og hun sidder ofte længe om aftenen og dobbelttjekker og retter i lektier og opgaver, uden at kunne lægge det fra sig. Forældrene oplever generelt at hun er bange for at træde forkert eller lave fejl, og at dette kan fylde meget for hende både i hjemmet og i skolen.